“Nedre T” nødvendig i dansk brintinfrastruktur
Dansk brintinfrastruktur er central for, at Danmark fortsat kan være i front med den grønne omstilling. Det er samtidig vigtigt, at vi ikke blot bliver eksportør af brint, men at vi også kan bruge og forædle mest mulig af det nationalt, hvilket der allerede er bedst forudsætninger for i Fredericia
-Det er helt afgørende at fastholde det ”nedre T” med forbindelse til Fredericia som et sammenhængende projekt. Det har været forudsætningen for Energinets markedsdialog, og der bør fortsat være et tydeligt politisk commitment til at fastholde denne model for udbygning af brintrøret. Det vil sige, at Vejen er knudepunktet, hvorfra der kan føres rør til Esbjerg og Fredericia, siger Søren Schmidt Thomsen, direktør i Triangle Energy Alliance.
Fase-opdeling kræver også Fredericia
Der er allerede leveret et reelt commitment fra Everfuel og Crossbridge Energy i Fredericia i markedsdialogen med Energinet, og H2Energy Europe udpeger også Taulov som et fordelagtigt knudepunkt. Man bør ikke etablere dansk brintinfrastruktur uden i samme åndedrag at huske at bringe den til Fredericia.
-Vi er opmærksomme på kompleksiteten i etablering af en ny brintinfrastruktur, hvor mange forskellige faktorer skal spille sammen. Vi kan forstå, at der er overvejelser om at etablere den jyske backbone faseopdelt, så den starter som et “7-tal” fra Tyskland til Vejen og videre til Esbjerg, men også den model kræver en klar politisk melding, som skaber tryghed omkring planlagte og kommende investeringsbeslutninger, siger Søren Schmidt Thomsen.
Den plan vil måske muliggøre en hurtig igangsætning af eksport af brint til Tyskland, men underminerer sigtbarhed for national produktion af grønne brændstoffer og potentialet i ”line-packing” ved at infrastrukturen kommer til Fredericia, som også er et vigtigt argument for et effektivt udbytte af ny dansk brintinfrastruktur,
– Det er helt afgørende, at etablering af en faseopdelt model indeholder en klar og forpligtende politisk melding om, at der fortsat er tale om etablering af det komplette ”Nedre-T” og at denne infrastruktur-model fastholdes. Og at betingelserne for at blive tilkoblet infrastrukturen på et senere tidspunkt vil være de samme, som for de øvrige aktører, der tilsluttes først, siger Søren Schmidt Thomsen.
Tvivl om skala for brint forhaler grøn omstilling
Et fravalg af det ”Nedre T” vil betyde, at planlagte investeringer i yderligere brintproduktion samt investeringer i produktionskapacitet i stor skala til f.eks. fremtidens flybrændstof ikke kan gennemføres. På sigt risikerer det at medføre tab af kompetencer, tab af investeringer og tab af arbejdspladser, fordi produktionen flytter uden for Danmark.
-Vi kan blive bekymret for, hvor mange udskydelser vores energi-økosystemer kan bære for at nå de danske 2050-mål. Hver gang der kommer en forhaling, påvirker det alle led i værdikæderne, trygheden ved at investere og mulighederne for at forfine kædeleddene, så slutprodukterne bliver til at betale.
Jo længere vi udskyder, og jo længere der går, før vi har brintinfrastruktur i det Nedre T, jo længere går der, før vi får den nødvendige læring om PtX-teknologierne i stor skala, og det økosystem de kræver for at udnytte energistrømme mest effektivt, siger Søren Schmidt Thomsen.
“Nedre T” nødvendig i dansk brintinfrastruktur
- Det er en forholdsvis kort rørlængde fra Egtved til Fredericia, hvor der allerede er en brintfabrik. 20MW nu. 350 MW i pipeline.
- Det giver god kortsigtet løsning for lagring – Linepack Flexibility – som sikrer stabil drift i brintrøret.
- Energinet går efter 10-20 GWh fleksibel lagring. 7-tallet giver mindre end 1 GWh, hvor det Nedre T giver 3 GWh. Det er en konkret samfundsøkonomisk værdi, som forbedrer integration og udnyttelse af fluktuerende vind og sol i energisystemet og alles drift af elektrolyseanlæg
- Stor del af det potentielle danske brintforbrug vil være i Fredericia. (Raffinaderiet og industriproduktion)
- Fredericia har eneste danske producent af flybrændstof, og brint- og kulstofinfrastrukturer muliggør investeringer for lang værdikæde af virksomheder